Edukacja w dzisiejszych czasach wymaga indywidualnego podejścia do ucznia, które rozbudzi w nim ciekawość i wyobraźnię, pozwalając jednocześnie uczniom na szybkie uczenie się i zapamiętywanie przekazywanych informacji.
Jednym z najbardziej skutecznych rozwiązań tego problemu jest wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości do celów edukacyjnych, gdyż takie podejście zapewnia, że uczeń nie przestanie poznawać świata na własną rękę i nie straci dziecięcego pędu do eksplorowania wszystkiego, co nowe.
Dlaczego warto wykorzystać wirtualną rzeczywistość w szkołach?
Żyjemy w dobie mediów społecznościowych, które skutecznie odwracają uwagę uczniów od szkoły i nauki. Mimo jak największych starań rodziców, uczniowie tracą zainteresowanie i motywację do nauki, ponieważ staje się ona znacznie mniej atrakcyjnym wyborem niż nowe technologie, które dużo sprawniej potrafią wzbudzić zainteresowanie u młodych ludzi. Co więcej, przytłaczająca ilość testów i sprawdzianów szkolnych to sposób na wywieranie na dzieciach wielkiej presji, podczas gdy w tym okresie powinny mieć one komfortową przestrzeń do nauki poprzez zabawę, eksplorowanie i doświadczanie.
Szkoły mają więc przed sobą duży problem – czy należy walczyć z nowymi technologiami czy też należy je wykorzystać w celu przekonania uczniów że edukacja może być równie ciekawa jak np. przeglądanie Facebooka czy Instagrama? Jak trafnie określił to kiedyś A. Einstein : „Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”.
Wirtualna rzeczywistość wprowadza nowy rozdział w procesie edukacji młodzieży, ponieważ umożliwia zainteresowanie ucznia dziedzinami nauki na nieznanym dotąd poziomie i znacząco zwiększa szybkość zapamiętywania informacji. Ten typ edukacji bazuje na prawdzie znanej od lat przez pedagogów i naukowców – nie liczą się Twoje predyspozycje, ale to, na co poświęcasz swój czas. Jeśli uczniowi na czymś bardzo zależy, będzie to robił codziennie. Tym samym prędzej czy później stanie się w tym dobry, a inni będą mówić, że ma “talent”.
W związku z tym podstawowym celem edukacji powinno być zainteresowanie uczniów różnymi tematami już w dzieciństwie, aby mogły wybrać w przyszłości swoją własną ścieżkę. Korzystając z wirtualnej rzeczywistości mamy pewność, że lekcja stanie się po prostu przyjemnością, a stres związanym z ciągłym ryzykiem pojawienia się testów czy egzaminów, przestanie istnieć. To jest bardzo ważne, gdyż wielu uczniów nie jest w stanie znaleźć swojej pasji podczas czasu szkolnego tylko dlatego, że sposób przekazywania wiedzy jest dla nich nieatrakcyjny.
Taki system edukacyjny jest w dzisiejszych czasach bardzo łatwy do osiągnięcia, wymaga jedynie drobnej rewolucji w sposobie docierania do ucznia. Edukacja z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości dobrze rozwiązuje te problemy, umożliwiając nauczycielom prezentowanie koncepcji w formie pobudzającą wyobraźnię uczniów.
Lekcje o kosmosie z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości
Dobrym przykładem wykorzystania wirtualnej rzeczywistości są, na przykład, lekcje geografii, czy też fizyki. Zamiast próby wyjaśnienia ruchu planet i gwiazd na niebie za pomocą zdjęć w przestarzałym podręczniku, wirtualna rzeczywistość pozwoli uczniom przenieść się do środka Układu Słonecznego i oglądać ruch ciał niebieskich z perspektywy kosmonauty. Tak samo skuteczna może być wirtualna podczas lekcji o grawitacji. Zamiast tłumaczyć uczniom pojęcie przyciągania ziemskiego za pomocą wzorów, wystarczy założyć gogle wirtualnej rzeczywistości i doświadczyć stanu nieważkości podczas latania w Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Inne pomysły na zajęcia edukacyjne wykorzystujące wirtualną rzeczywistość
Wirtualna rzeczywistość pozwala też na naukę biologii, chemii, historii i innych przedmiotów. Możesz sam naprawić kod DNA przenosząc się do wnętrza ludzkiego ciała, możesz przenieść się do najdalszych zabytków świata bez opuszczania sali lekcyjnej, lub zajrzeć do wnętrza atomu i zrozumieć ich budowę w praktyce.
Lekcja staje się po prostu przyjemnością, a nie stresem związanym z ciągłym ryzykiem pojawienia się testów czy egzaminów. To jest bardzo ważne, wiele dzieci w szkołach nie jest w stanie znaleźć swojej pasji tylko dlatego, że sposób przekazywania wiedzy jest dla nich nieatrakcyjny, tym samym nie są w stanie rozwijać od dzieciństwa swoich pasji.
Nie można określić obiektywnie, jaka wiedza jest użyteczna ani praktyczna. Zależy to bowiem od tego, co nasze dziecko zechce w życiu praktykować. Podstawowym celem edukacji jest więc zainteresowanie ucznia, aby mógł on rozwijać ten obszar w wolnym czasie. Wirtualna rzeczywistość rozwiązuje ten problem bardzo skutecznie.