Istnieje wiele sposób doświadczenia nowej formy rozrywki jaką jest VR (Virtual Reality) po polsku zwana wirtualną rzeczywistością. Na świecie znajdziemy różne rodzaje lokalizacji umożliwiających założenie gogli lub okularów takich firm jak Oculus, HTC czy Valve a następnie zagranie w jedną z wielu dostępnych gier VR. Lokalizacje te zwane z j. angielskiego „location-based VR” pozwalają zazwyczaj niewielkim kosztem zastosować dostępną tam technologię aby dostarczyć naszym zmysłom symulacji wirtualnego świata.
Location-based VR możemy podzielić na cztery główne kategorie:
- strefy VR zwane również w języku angielskim „arcade VR” (salon gier)
- salony VR
- bezprzewodowe centrum VR pozwalające na swobodne wędrowanie po pomieszczeniu tzw. „free roam VR” w j. angielskim
- kina VR wyświetlające filmy VR w pełnym formacie wirtualnej rzeczywistości tzw. true VR lub 360 stopniach
Strefa VR
Najbardziej powszechnymi miejscem jest strefa VR zazywyczaj ustawiona w galerii handlowej, salonie gier lub przy głównej ulicy lub deptaku w miejscowości turystycznej. Znajdziemy w niej 1 lub 2 stanowiska, gdzie możemy pograć przez kilkanaście minut w ograniczoną liczbę gier wirtualnej rzeczywistości. Stanowiska te są zazwyczaj uzupełnienie innych atrakcji takich jak flippery, cymbergaj lub inne automaty do gier. Wrażenia jakie odnosimy po tego typu doświadczeniu niczym szczególnym nie różni się od tego co zwykłe automaty do gier mają nam do zaoferowania. Niewygodne, hałaśliwe i słabej jakości zazwyczaj zniechęcają nas do dalszej zabawy.
Salon wirtualnej rzeczywistości
Bardziej rozbudowaną ofertę posiadają salony VR gdzie znajdziemy kilka stanowisk z goglami VR HTC Vive lub Oculus Rift oraz aplikacje ze sklepów Steam, Viveport lub Oculus Store w zależności od wybranych okularów przez właścicieli salonu. Przypominają one w swoim koncepcie kafejki internetowe dla osób chcących spróbować pierwszy raz wirtualnej rzeczywistości lub tych powracających tam, aby zagrać w grę z grupą znajomych. Salonów VR w Warszawie jak również w pozostałej cześci Polski jest już sporo ilość. Poza efektem nowości jakim jest VR większość salonów nie oferuje niestety tego „efektu WOW”, na który wielu z nas czekało po obejrzeniu Matrix, Tron czy Pamięci Absolutnej.
Spowodowane jest to zazwyczaj niską immersją oferowaną przez obecne w tych salonach rozwiązania. Immersja jest to subiektywne odczucie bycia zanurzony w świecie wirtualnym wiążące się z odcięciem się użytkownika od bodźców otaczającego nas świata i zastąpienie ich podobnymi bodźcami ze świata wirtualnego. Immersja może zostać zaburzona jeśli użytkownika musi walczyć z kablem, który łączy gogle VR z komputerem. Niestety większość salonów oferuje tylko gogle przewodowe takie jak Oculus Rift czy HTC Vive Cosmos nie posiadające funkcji bezprzewodowego łączenia się z komputerem lub samodzielnego działania bez stacji roboczej.
Centrum wirtualnej rozrywki
Dlatego powstał inny rodzaj lokalizacji zwany bezprzewodowym centrum VR, centrum wirtualnej rozrywki lub salonem VR nowej generacji 2.0 oferującym rozrywkę na wyższym poziomie immersji, dzięki zastosowaniu bezprzewodowych okularów VR takich jak Oculus Quest czy Pico. Niektóre z tych lokali wykorzystują również laptopy do VR, które w specjalnych plecakach umieszczane są na plecach graczy. Pozwala to na korzystanie z przewodowych gogli takich jak w salonach VR a jednocześnie umożliwia również chodzenie po całej dostępnej przestrzeni w wirtualnej rzeczywistości bez kłopotania się o kabel blokującym nam możliwość ruchu. Finalnie oba rozwiązania pozwalają na poruszanie się po wirtualnym świecie wykonując normalne kroki w rzeczywistym świecie. Pozbycie się jednak plecaków z laptopami i wykorzystywanie tylko bezprzewodowych okularów usuwa z pleców graczy zbędny ciężar co pozwala na przyjemniejszą i dłuższą zabawę.
Kino VR
Kluczowym elementem odróżniającym kina VR od salonów czy bezprzewodowego VR jest poziom interakcji, czyli możliwość kontroli przedstawianego obrazu oraz sterowanie obiektami znajdującymi się w wirtualnym świecie. Wyświetlane filmy w technologii VR lub 360 stopni mają za cel pokazać widzom pewną historię natomiast nie oferują one możliwości wpływania użytkownikom na wydarzenia im wyświetlane.
Interakcje jak również poziom immersji można zwiększyć za pomocą dodatkowych akcesoriów – kamizelek przekazujących dotyk do ciała lub rękawic symulujących dotyk. Najnowsze technologie pozwalają za pomocą wibracji symulować efekty uderzania, strzału z broni jak również temperatury i faktury przedmiotu.
Prawdziwe niezapomniane doświadczenie wirtualnej rzeczywistości zależy od wielu czynników dlatego wybór miejsca do którego chcemy pójść powinien być świadomy abyśmy nie byli rozczarowani tym co zobaczymy na miejscu. Warto zobaczyć jaką ofertę ma dana lokalizacja – czy oferuje tylko gry czy pozwala również na inne doświadczenia w VR takie jak edukacja lub koncerty. Informacja o sprzęcie i akcesoriach z jakich będziemy korzystać da nam obraz tego czy udajemy się do salonu, kina czy też prawdziwego centrum VR pozwalającego na swobodne poruszanie się po lokalizacji.
Pamiętajmy jednak, iż intensywność poczucia imersji w środowisku VR jest ściśle powiązana z naszą wyobraźnią. Bez użycia wyobraźni nie ma możliwości pełnego zanurzenia się w wirtualnej rzeczywistości. Dlatego unieśmy wodzy wyobraźni i dajmy się wciągnąć w świat stworzony specjalnie dla nas.