E-sport w wirtualnej rzeczywistości łączy najnowsze technologie z atletyzmem i rywalizacją. Gracze coraz chętniej korzystają z gier VR, które oprócz strategii, umiejętności i najczęściej pracy zespołowej wymagają również wysiłku fizycznego. E-sporty w VR przyciągają graczy ze wszystkich środowisk i grup wiekowych, a następnie oferują równe szanse. W ciągu ostatnich trzech lat obserwowano stały wzrost liczby graczy oraz turniejów i pul nagród do wygrania, a rok 2020 okazał się fantastycznym czasem na zaangażowanie się w tą branżę, która wciąż zyskuje na popularności. Przyjrzyjmy się niektórym kluczowym obszarom e-sportu VR i tym, czego możemy się spodziewać w tej dziedzinie w najbliższych miesiącach i latach.
Oculus Quest Oaza VR
Zestawy VR
Podstawy e-sportu VR wywodzą się z kultury e-sportu, która zaczęła się w latach 70-tych i 80-tych. Branża gier warta miliardy dolarów, która istnieje teraz, utorowała drogę pierwszym konkurencyjnym ligom e-sportowym VR, które zaczęły się formować wkrótce po wypuszczeniu zestawów VR Oculus Rift i HTC Vive w pierwszej połowie 2016 roku.
Chociaż są to naprawdę dobrej jakości zestawy VR i wielu graczy nadal ich używa, na przestrzeni ostatnich kilku lat, wprowadzono parę kluczowych ulepszeń, które pozwalają w lepszy sposób uczestniczyć znacznie większej ilości ludzi w turniejach VR.
Śledzenie od wewnątrz tz.w inside-out tracking za pomocą gogli VR, takich jak Oculus Rift S, znacznie ułatwiają konfigurację podczas turniejów, ponieważ organizatorzy wydarzeń nie muszą martwić się o instalowanie zewnętrznych czujników, tak jak to ma miejsce w przypadku Oculus Rift lub HTC Vive. Chociaż istnieje kilka wyzwań, jak np. potencjalne martwe punkty, gdy kontrolery lub inne akcesoria graczy znajdują się za głową, Rift S oferuje możliwość zaprezentowania wysokiej jakości gier VR na turniejach bez kłopotów z czujnikami.
HTC Vive Pro, Kosmo czy Focus Plus zajmują również ważne miejsce w rozgrywkach VR, często używane są np. na turniejach zręcznościowych VR organizowanych przez Virtual Athletics League, o której piszemy więcej w dalszej części artykułu. Kontrolery Vive nie wydają się tak naturalne, jak kontrolery dotykowe Oculus, ale jest to przeważnie nieistotne dla graczy, którzy zazwyczaj dostosowują się do wszelkiego dostępnego sprzętu, o ile zestawy VR zapewnia dobrą jakość rozgrywki.
Valve Index prawdopodobnie nie będzie miało tak dużego wpływu na e-sporty VR tylko dlatego, że jest po prostu zbyt kosztowne dla większości graczy. Chociaż recenzje graczy e-sportowych są pozytywne, większość graczy nie może sobie pozwolić na wydanie prawie 5000 zł na zestaw VR, który do działania potrzebuje jeszcze mocnego komputera do gier.
Największy wpływ na e-sporty VR w 2020 roku wywarł Oculus Quest, samodzielne autonomiczne gogle VR nie wymagające podłączania do komputera, które zdominowały rynek okularów VR w ostatnim czasie. Quest jest przenośny i łatwy w użyciu co jest spory atutem przy organizowaniu dużych turniejów halowych.
Podczas gdy grafika w większości gier nie jest tak dobra jak w przypadku Rift S czy Vive Pro, ta różnica nie jest tak duża aby zniechęciła ona graczy eSportowych do startowania w turniejach VR opartych o Oculus Quest. Jego zaletą jest niska cena, brak konieczności posiadania mocnego komputera do gier, a także niesamowita popularność jaką cieszy się on wśród osób wcześniej nie mających kontaktu z VR. Jesteśmy pewni że zaczniemy widzieć coraz więcej turnieji VR odbywających się na Oculus Quest wraz ze wzrostem ilości gier VR pozwalających na rywalizację wydawanych na tą platformę.
Esport w VR
Gry eSportowe w VR
Obecnie największym wyzwaniem dla dalszego rozwoju e-sportów VR na Quescie jest właśnie liczba dostępnych gier w które można rywalizować. Co prawda w tym roku wyszło już sporo gier w które organizuje się turnieje w VR na Oculus Quest. Wielu deweloperów gier tworzy specjalne wersje swoich wcześniejszych gier VR które zyskały popularność na scenie e-sportowej tak aby były one kompatybilne z Oculus Questem. Przykładem takich gier są np. Echo Arena czy Onward.
Ponadto czy to na Quescie czy na innych okularach VR, Beat Saber jest jedną z najbardziej popularnych opcji rywalizacji w grach VR. Szczególnie po tym jak studio odpowiedzialne za jego stworzenie Beat Games zostało przejęte przez Facebooka w listopadzie zeszłego roku i dołączyło do Oculus Studios. Oculus jest jednym z głównych propagatorów branży e-sportu VR, więc możliwe, że w przyszłości będzie jeszcze więcej okazji do zobaczenia Beat Sabera na imprezach eSportowych w VR.
Kolejnym tytułem, który świetnie sprawdza się w grach wymagających rywalizacji, jest Pistol Whip firmy Cloudhead Games. Jednak pamiętaj, aby mieć dużo wody, aby nawodnić wyczerpanych graczy. Pistol Whip potrafi być wyczerpujący 😉
W 2020 roku pojawią się również nowe gry, takie jak Population One tworzone przez Big Box VR. Chociaż jest to opisywane jako gra Battle Royale, tryb drużynowy szczególnie dobrze nadaje się do gier eSportowych. Sama gra jest fantastyczna i nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, kto jako pierwszy zorganizuje turnieje dla Population One.
Niektóre inne gry, które nadal będą popularnymi opcjami rywalizacji w 2020 roku nie tylko na Oculus Quest, to:
– Elven Assassin polskiej firmy Wenkly
– Final Assault Phaser firmy Lock Interactive
– VR-Nerds firmy Tag Tower
– Contactors firmy Caveman Studio
– Pavlov firmy Davevillz
– Space Pirate Trainer firmy I-Illusions
– Skyfront firmy Levity Play
– Smashbox Arena firmy BigBox VR
Na pewno z biegiem czasu będą pojawiać się inne gry w tym miejmy nadzieję tytuły wyścigowe, ale jeśli chcesz zacząć już teraz angażować się w e-sport VR powyższe gry są świetnym miejscem aby to zrobić. Wybierz taką grę, która Ci się podoba, zacznij grać i zostań jednym z najlepszych graczy. Nigdy nie wiesz, jakie możliwości mogą się pojawić!
Społeczność graczy eSportowych w VR
E-sporty nie byłyby możliwe bez graczy. Liczba osób uczestniczących w e-sportach w VR stale rośnie w ciągu ostatnich trzech lat co powoduje coraz szybszy rozwój społeczności wokół najbardziej popularnych gier VR.
Gracze, którzy spędzają czas razem na platformach społecznościowych takich jak Discord, oprócz wspólnej gry w grę, są zwykle bardziej aktywni społecznie, a wskaźnik osób zostających przy danej grze wśród zaangażowanych członków społeczności jest wyższy niż tych, którzy nie są zaangażowani. Z tego powodu wielu twórców gier zaczęło bardziej koncentrować się na rozwijaniu grup na mediach społecznościowych lub platformach typu Discord.
Miejmy nadzieję, że w kolejnych miesiącach, oprócz rozwijania społeczności za pośrednictwem mediów społecznościowych, zobaczymy więcej wydarzeń budujących społeczność sponsorowanych przez producentów sprzętu VR. Ponieważ najlepszym sposobem na wprowadzenie VR jest umożliwienie ludziom jej wypróbowania, programy typu ambasador działają dobrze, ale stają się bardziej efektywne przy skupieniu się na dużej skali. Na przykład w listopadzie 2019 r. Oculus wspierał wysiłki, aby pomóc doświadczonym członkom społeczności VR promować wirtualną rzeczywistość wśród tradycyjnych graczy na wydarzeniu DreamHack w Atlancie. Niestety pandemia koronowirusa spodowała odwołanie wielu planowych na ten rok turniejów halowych nie tylko w VR ale w eSport ogólnie. Liczymy że to tylko chwilowa przerwa i w kolejnych latach zobaczymy coraz większe imprezy masowe również w VR.
Ligi eSportu VR
Pierwsze ligi e-sportowe VR zostały oficjalnie utworzone na początku 2017 roku i prężnie się rozwijają, ponieważ coraz większa liczba graczy chce rywalizować w gry VR. Poniżej znajdują się główne ligi, które pozostają aktywne w tym roku:
VR Master League
VR Master League (VRML) to platforma społecznościowa, której celem jest zapewnienie graczom miejsca, w którym mogą znaleźć gry eSportowe VR, organizować turnieje i tworzyć drużyny.
Początkowo liga zawierała tylko Onward firmy Downpour Interactive, ale rozrosła się i obejmuje jedne z najlepszych konkurencyjnych e-sportów VR na rynku. Oprócz Onward, VR Master League organizuje obecnie konkursy dla następujących gier:
– Echo Arena
– Contractors
– Pavlov
– Final Assault Phaser
– Space Junkies firmy Ubisoft
VR Master League rozwija się w stałym tempie, a wraz z niedawnym naciskiem na pozyskanie nowych członków społeczności, ostatnio nastąpił szybszy wzrost. Spodziewam się, że będzie to kontynuowane w kolejnych miesiącach.
Więcej informacji:
– strona internetowa VR Master League
– Zaproszenie do serwera VRML Discord
– VRML Twitter
Collegiate VR Esports League
Uniwersytety były świadkami popularności tradycyjnego e-sportu, a studenci są zainteresowani nowymi technologiami, więc ma sens, że wiele uniwersytetów pozwala, a nawet zachęca studentów do tworzenia klubów VR i drużyn e-sportowych. Ponadto wiele szkół zaczęło dodawać kursy dotyczące wirtualnej rzeczywistości, takie jak tworzenie gier i aplikacji, co powinno zachęcać studentów do angażowania się w wirtualną rzeczywistość.
Collegiate VR Esports League (CVRE) rozpoczęła swoją działalność w styczniu 2018 roku po tym, jak kilku entuzjastów z amerykańskich szkół wyższych zdecydowało się stworzyć grupę, która pozwoli rywalizować graczom na poziomie akademickim. Jest to szybko rozwijająca się liga, która niedawno dodała europejski oddział pozwalająca uczestniczyć i zrzeszać się fanom eSport VR z szkół wyższych i uniwersytetów z całej Europie.
Więcej informacji:
– Strona internetowa Collegiate VR Esports League – NA
– Witryna Collegiate VR Esports League – UE
– Zaproszenie do serwera CVRE Discord
Virtuix Omni VR
Omni Esports Arena Series
Virtuix firma znana ze swoich bieżni VR jak również salonów VR ogłosiła swoją serię e-sportu Omni Arena 2020 w październiku 2019 r. Virtuix nadal przyciąga entuzjastów VR i konkurentów do salonów gier VR i rodzinnych miejsc rozrywki, takich jak Dave i Buster’s w USA. Gracze mogą odwiedzić salon VR sygnowany brandem Omni Arena i rywalizować o szansę na wygranie gotówki i innych nagród, próbując wspiąć się na lokalne i globalne rankingi w tej lidze. Na razie dostępne jest jedynie w USA i Europie Zachodniej.
Więcej informacji:
– Witryna internetowa Omniverse Esports
Virtual Athletics League
Podwaliny pod Virtual Athletics League (VAL) zostały położone w 2016 roku z Virtualities, salonu gier w Salt Lake City, ale liga nie nabrała tempa, dopóki nie zasponsorowała międzynarodowego turnieju Beat Saber, który odbył się na całym świecie w sierpniu 2018 r. VAL nadal rozwijany jest przez właścicieli salonu VR, którzy chcą zapewnić graczom miejsce do spotykania się, dołączania do drużyn oraz uczestniczenia w konkursach i innych wydarzeniach.
Virtual Athletics League niedawno zatrudniła Brada „SL33PY” Atkinsa jako dyrektora ligi i operacji. Atkins jest doświadczonym komentatorem i administratorem ligi, który intensywnie pracował z VR Master League i działaniami związanymi z budowaniem społeczności. Miejmy nadzieje że jego doświadczenie w dziedzinie e-sportu VR przyniesie korzyści Virtual Athletics League w 2020 roku.
Więcej informacji:
– strona internetowa Virtual Athletics League
– Zaproszenie do serwera VALVR Discord
– VALVR Twitter
League of International VR Esports (LIVE)
League of International VR Esports (LIVE) powstała jesienią 2019 roku z inicjatyw VRality, salonu VR w Izraelu. Chociaż jest to nowa liga, jest bardzo aktywna, a jej członkowie nie mogą się doczekać rozwoju swojej społeczności w kolejnych latach. Ponieważ gracze mogą uczestniczyć w domu lub w salonach gier VR, LIVE oferuje coś nieco innego niż inne bardziej restrykcyjne ligi. Zdecydowanie warto mieć chcemy mieć tę grupę na oku w nadchodzących miesiącach.
Więcej informacji:
– Strona internetowa League of International VR Esports
– Zaproszenie na serwer LIVE Discord
Esport w VR w kolejnych latach
W ciągu ostatnich kilku lat społeczność fanów VR odkryła które rzeczy działają dobrze a które nie do końca się sprawdzają. Branża e-sportu VR jest gotowa na dalszy wzrost, odpowiedni sprzęt, gry oraz społeczność już jest. Teraz wystarczy odpowiednie wypromowanie poszczególnych turnieji i lig aby dotrzeć do mainstreamowych graczy komputerowych jak również atletów poszukujących nowych sposobów rywalizacji. Przewidujemy, że kolejne lata będą należeć do e-sportów VR!